Organisatiestructuur
Pozob is een coöperatieve vereniging met leden (de huisartsen).
Onze leden:
Raad van Bestuur (RvB)
Het dagelijks bestuur wordt gevormd door:
Dhr. Gerco Schep
Algemeen Bestuurder (voorzitter)
Dhr. Jaap Jan Brouwer
Zorginhoudelijk bestuurder
Raad van Toezicht (RvT)
De Raad van Toezicht is de formele werkgever van het dagelijks bestuur. De Raad controleert en adviseert het dagelijks bestuur en geeft toestemming voor belangrijke bestuursbesluiten. De leden van de Raad van Toezicht zijn:
Dhr. Hans-Martin Don
(voorzitter)
Dhr. Frederik Vogelzang
Mvr. Doreen Boeijen
Commissie van Afgevaardigden (CvA)
Uit de Algemene Ledenvergadering is een Commissie van Afgevaardigden benoemd. De Commissie voorziet de Raad van Bestuur van (vakinhoudelijk) advies en zij kan gevraagd en ongevraagd niet bindend advies aan de Raad van Bestuur verstrekken met betrekking tot (de uitvoering van) het beleid en de algemene gang van zaken in de Coöperatie. De leden van de Commissie van Afgevaardigden zijn:
- Mevr. Suzanne Schellekens– huisarts te Riethoven
- Mevr. Karin Cornelissen – huisarts te Nuenen
- Dhr. Remon Hendriksen – huisarts te Best
Adviesraad
Pozob kent een adviesraad bestaande uit ongeveer 20 huisartsen die elk een HAGRO (huisartsengroep) vertegenwoordigen in het werkgebied van Pozob. De adviesraad komt om de 6 weken bij elkaar en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie over (medische) onderwerpen die de huisartsenpraktijk en de vereniging raken.
Organogram
Rechtsvormen
Sinds 1 januari 2022 is er sprake van één ‘moedermaatschappij/holding’ (Coöperatieve Vereniging Pozob U.A.) en twee ‘werkmaatschappijen’ (Pozob Medische Dienstverlening B.V. en Pozob Zorgprogramma’s B.V.) met duidelijk te onderscheiden taken en verantwoordelijkheden. Tezamen vormen zij een fiscale eenheid. De CAO Huisartsenzorg is zowel bij de CV als beide bv’s van toepassing.
De taken en verantwoordelijkheden van de CV en de twee bv’s zijn als volgt belegd:
Coöperatieve Vereniging Pozob U.A.
Hierin is de personele bezetting ter ondersteuning van de coöperatie en de werkmaatschappijen ondergebracht (de Raad van bestuur en het ondersteunend personeel, zoals P&O, financiële administratie, ICT en Bestuursondersteuning).
Pozob Zorgprogramma’s B.V. (de benaming wordt t.z.t. gewijzigd in Pozob Zorg & innovatie B.V.)
In de Pozob Zorgprogramma’s B.V. is de personele bezetting vanuit de betrokkenheid bij de zorgprogramma’s ondergebracht.
De Coöperatieve Vereniging Pozob U.A. is 100% eigenaar van Pozob Zorgprogramma’s B.V. Het bestuur en de toezichthouders van de coöperatieve vereniging vervullen bij deze bv dezelfde functie.
Pozob Medische dienstverlening B.V.
in Pozob Medische dienstverlening B.V is de dienstverlening van Pozob aan de huisartsen door de POH ondersteuning ondergebracht. De personele bezetting zijn de praktijkondersteuners en de daartoe ondersteunende diensten (zoals de flexpool). De Coöperatieve Vereniging Pozob U.A. is 100% eigenaar van Pozob Zorgprogramma’s B.V. Het bestuur en de toezichthouders van de coöperatieve vereniging vervullen bij deze bv dezelfde functie.
Missie en Visie
Pozob ondersteunt haar huisartsen en huisartspraktijken zowel medisch inhoudelijk als organisatorisch met als doel de continuïteit van efficiënte en kwalitatief hoogwaardige huisartsenzorg te borgen.
Dit vanuit de visie dat we onze rol in de totale zorgketen en het zorgnetwerk nemen en dat een nieuwe focus op zowel medisch inhoudelijke als organisatorische ondersteuning direct dan wel indirect een bijdrage levert aan de kwaliteit van leven van de patiënten in al onze regio’s.
Dit is een duidelijke paradigma shift van medisch inhoudelijke ondersteuning bij het leveren van zorg aan patiënten met chronische aandoeningen naar medisch inhoudelijke ondersteuning bij het leveren van zorg aan alle patiënten én organisatorische ondersteuning van de huisarts. Hierdoor wordt de indirecte rol van Pozob op de zorg en patiënten en de directe rol en verantwoordelijkheid van de huisarts m.b.t. haar patiënten recht gedaan.
Dienstverlening in brede zin van Pozob doet ook recht aan de toegevoegde waarde van Pozob voor haar leden. Dit maakt ook ontwikkeling van ondersteunende diensten mogelijk, zonder de directe beperkingen uit de oude missie.
Strategie en Beleid
Meerjarenbeleidsplan Pozob 2024 – 2028
De huisartsenzorg staat voor steeds grote uitdagingen. Zo zijn er problemen te zien bij de opvolging van huisartsen die met hun praktijk stoppen en is er krapte op de arbeidsmarkt voor medewerkers van de huisartsenpraktijk. Daarnaast is de vraag van de patiënt aan het veranderen en kan de huisarts niet altijd bieden wat hem/haar wordt gevraagd. Dit zorgt voor een groeiende onbalans binnen de huisartsenzorg; uitdagingen die verder gaan dan onze oorspronkelijke doelstelling, het ondersteunen van onze leden bij de zorg voor patiënten met een chronische aandoening.
Uitdagingen waarvan onze leden hebben aangegeven dat ondersteuning bij het voeren van hun huisartspraktijk welkom zijn.
We hebben onze leden gevraagd of de huidige ondersteuning van Pozob nog aansluit bij de behoefte/vraag die die onze huisartsen hebben bij het voeren van hun huisartspraktijk. Uit verschillende gesprekken met de huisartsen uit onze Hagro’s bleek een duidelijk veranderde vraag in de markt.
Naast het optimaliseren van de zorgprogramma’s en de medische dienstverlening/praktijkondersteuning door onze POH’s Somatiek en POH’s GGZ zijn er meerdere diensten waarbij we in de toekomst onze huisartsen gaan ondersteunen. Dit en meer is vertaald naar een meerjarenbeleidsplan dat op de ALV van 13 december 2023 is goedgekeurd. In het verlengde daarvan zijn nu 3 strategische thema’s opgepakt, te weten: