Tel. 040 - 230 69 20

Wij omarmen dokter Google

‘We spreken liever van cliënten/klanten dan van patiënten’, begint Jean-Paul. ‘De relatie die we met patiënten hebben, is totaal veranderd. Ze zijn toe aan zelfsturing. Binnen onze praktijk omarmen we dokter Google dan ook. Want hoe mooi is dat?

Blijkbaar hebben ze over hun klachten nagedacht, zijn ze op zoek gegaan naar informatie op internet en hebben ze een idee over de behandeling die ze graag willen. Het is aan ons om hen te sturen, te coachen en te begeleiden. Dat is een visie die wij hier altijd gehanteerd hebben. En daar past het IZP perfect bij!’

Wij omarmen dokter Google

Nu ik er zelf bewuster mee bezig ben, ga je echt mensen raken.

‘En dat de ene patiënt meer sturing nodig heeft dan de andere, is logisch’, volgens Marjoleine. Ze vult aan: ‘Cliënten snappen steeds beter dat ze zélf aan het stuur staan. Ze zijn veel meer bezig met hun gezondheid dan vroeger. Zeker degenen die chronisch ziek zijn of een verhoogd risico op gezondheidsproblemen hebben. Het IZP respecteert en waardeert die rol. Ze kunnen zelf aangeven wat ze willen en willen daarin uiteraard niet teleurgesteld worden. En dat is waar wij om de hoek komen kijken. Natuurlijk nemen wij de medische verantwoordelijkheid op ons, dat is altijd zo geweest. Maar we geven ook aan wat de mogelijke oplossing(en) is (zijn). De cliënt bepaalt uiteindelijk zelf wat voor hem/haar wenselijk is en, niet onbelangrijk, haalbaar’.

Samenwerking

Nieuwe ontwikkelingen kosten tijd. Ook de implementatie van het IZP. Marjoleine: ‘Maar het feit dat we het als team aanvliegen, maakt een hoop goed! Het is leuk dat je terug kunt pakken op iets wat de cliënt eerder met iemand anders uit de praktijk heeft afgesproken. Nu ik zelf bewuster met het IZP en de bijbehorende gesprekstechniek bezig ben, merk ik dat ik regelmatig andere gesprekken met mensen heb. Diepgaander. Dat is heel waardevol.’ Toegevoegde waarde ‘Hoewel de praktijk eigenlijk al lang werkt volgens de visie patiënten bewust te maken dat ze zelf een grote verantwoordelijkheid hebben in hun behandelproces, geven beiden aan dat het IZP wel degelijk een toegevoegde waarde heeft. En dat zit hem met name in het feit dat de cliënt bewuster is van zijn gezondheid en de invloed die hij daar zelf op heeft. Dat levert winst op. Niet alleen in tijd, maar juist ook in de communicatie. Dit levert gezondheidswinst op voor de patiënt. En in de waardes van de cliënt. En daar is het natuurlijk om te doen!’, aldus
Jean-Paul!

Ook de koppeling van het IZP in Mijn GezondheidsDossier (MGP) is van grote toegevoegde waarde. ‘Hoewel nog niet alles optimaal werkt, is het toch wel erg handig dat cliënten zelf alvast hun labwaardes kunnen zien, zelf alvast de stand van zaken met betrekking tot hun doelen kunnen bekijken, over vervolgstappen kunnen nadenken, enzovoorts. Als de systemen optimaal werken en de consultvoorbereiding ook via de mail kan gaan, zijn we weer een stap verder. We kijken dan ook uit naar het moment dat theorie en praktijk overeenstemmen!’

Heb je vragen over onze werkwijze met het IZP? Neem dan contact op met Corinne Stoop (projectmanager) via c.stoop@pozob.nl

Uitgelicht

Nieuws, events, zorginnovaties, zorgprogramma’s en meer.

Contact

Heb je een vraag of verzoek voor informatie, publicaties of logo’s?